پنج‌شنبه , 21 نوامبر 2024

چگونه یک سوپرمارکت راه اندازی کنیم؟ آموزش صفر تا صد راه اندازی کسب و کار

همیشه راه اندازی یک شغل خیلی سخته، به خاطر همینه که خیلی ها اصلا حاضر نیستند شغلی رو راه اندازی کنن! یه نقل قول معروف هست که میگه: سختترین قدم قدم اوله. علاوه بر اینکه راه اندازی شغل سخته مدیریت شغل از راه اندازی اون سخت تره.

در این پست قصد داریم نحوه راه‌اندازی یک سوپر مارکت رو به شما آموزش بدیم، شاید بتونید از این آموزش به نحو احسنت استفاده کنید و کسب و کار خودتون رو راه‌اندازی کنید.

مغازه

اول از هرکاری شما باید دنبال یه مغازه خوب با متراژ مشخص ترجیحا براساس بودجه کلی شما (پولی که قراره برای خرید اجناس بدید) پیدا کنید.

اگر مغازه دارید این موارد رو رعایت کنید:

  1. یک بررسی منطقه‌ای انجام بدید و ببینید که اطراف شما مغازه‌ی سوپرمارکت نباشد
  2. رفت و آمد کوچه یا خیابان رو بررسی کنید (چون که شغل سوپرمارکت علاوه بر مشتری ثابت نیازمند مشتری گذری نیز هستش)

اگر مغازه ندارید، میخواید مغازه اجاره کنید این موارد رو رعایت کنید:

  1. دنبال مغازه‌ای باشید که اطراف اون منطقه سوپر‌مارکت نباشه
  2. آب ، برق ، گاز ، تلفن داشته باشه. (آب برای شستوشو، تلفن برای کارتخوان و…)
  3. رفت و آمد کوچه یا خیابان رو بررسی کنید (چون که شغل سوپرمارکت علاوه بر مشتری ثابت نیازمند مشتری گذری نیز هستش)

وسایل مغازه

دومین مبحث خرید قفسه بندی مغازه ، یخچال، دوربین و میز مدیریت هست.

اگر این وسایل‌ها رو ندارید به این بخش توجه کنید.

 

قفسه‌بندی:

حتما از قفسه بندی فلزی استفاده کنید (مگر اینکه باید از قفسه بندی متفاوتی مثل چوبی یا شیشه‌ای یا … استفاده کنید)

سعی کنید از مدرن ترین قفسه‌های موجود در بازار استفاده کنید (البته اگر قیمت برای شما مهم نباشد)

طبقه بندی قفسه‌هارو جوری بچینید که دست فردی کوتاه قد به بالای قفسه ها برسد.(برای مغازه‌های کوچک مناسب نیست)

قفسه‌های وسط رو با فاصله یک متر به بالا نسبت به قفسه‌ی جانبی بچینید.

بالاترین طبقه‌ی قفسه وسط رو جوری قرار بدید که یک فرد میان قد بتواند آنطرف قفسه رو مشاهده کنه.(برای مغازه‌های کوچک مناسب نیست)

 

یخچال‌ها:

حتی‌الامکان یخچال‌هایی با استاندارد روز خریداری کنید تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود و پول برق کمتری برای شما بیاید.

اگر میخواهید یک فروشگاه بزرگ راه اندازی کنید حتما از یخچال‌های بدون در استفاده کنید(چون که از تکنولوژی پرده در استفاده میکند اتلاف انرژی کمتری دارد)

نیازی به خرید یخچال بستنی نیست، شما میتوانید با نماینده مجاز شرکت‌های بستنی (میهن، دومینو و …) صحبت کنید و از گرفتن یخچال بستنی به صورت امانی مطلع شوید. (یخچال‌های امانی تا اونجایی که من خبر دارم با دادن یک چک به صورت امانت، میتونید یخچال بگیرید)

اگر نتونستید یخچال بستنی به صورت امانی تهیه کنید، یخچال رو از یک شرکت معتبر خریداری کنید.(یخچال‌های دست ساز بسیار پرمصرف هستند)

 

میز مدیریت:

میز مدیریت مهمترین نقش رو تو مغازه داره و باید این موارد رو رعایت کنید:

اگر مغازه بزرگ است از یک میز مدیریت مناسب که مشتری بتواند اجناس خریداری شده خود را روی میز پیاده کند و منتظر حساب کتاب باشد، استفاده کنید. این میزها معمولا با ارتفاع حدودا یک متر ساخته میشن تا متصدی به راحتی پشت میز نشسته و کار مشتری رو راه بندازه.

اگر مغازه کوچک است و میخواهید از فضای کوچک بهترین استفاده کنید یک میز معمولی با سطح صاف خریداری کنید و روی اون رو از اجناسی با قیمت پایین چیدمان کنید.(چون در مغازه‌های کوچک معمولا خریدها به صورت کم بوده و کمتر کسی عمده خرید میکنه) این میزها معمولا بیشتر از یک متر ساخته میشن و اکثر مواقع از قفسه بندی داخل اون استفاده میشه.

حتما از یه دخل مناسب استفاده کنید

از یک دخل مناسب رمزدار و جدید استفاده کنید که حاوی صندوق فروشگاهی است.

اگر دخل دست ساز استفاده میکنید این موارد رو رعایت کنید: 1- جایی باشه که مشتری دسترسی به اون نداشته باشه (دیده شده که بعضی افراد نچندان محترم دست درازی کردن و از دخل‌هایی که دم دست بودن دزدی کردن) 2-از امنیت کافی برخوردار باشه(دارای قفل و کلید باشه) 3-مشتری دید کافی به دخل نداشته باشه 4-قفسه بندی داشته باشه تا بشه پول‌ها رو جدا از هم گذاشت (مثلا پول‌های درشت یک طرف و پول‌های خرد یک طرف)

 

صندلی:

اگر در توان دارید از صندلی‌های چرخ دار استفاده کنید. این خیلی مهم است که شما در طول روز وقتی روی این صندلی‌ها میشینید خسته نشید و به راحتی به صورت نشسته نیازهای مشتری رو برآورده کنید.

اگر مغازه کوچک است، شما نیاز دارید که در طول روز به طور مداوم بشینید و پاشید، از صندلی بلندتر استفاده کنید تا بتونید راحت و فوری بشینید و پاشید.

 

دوربین:

به کیفیت دوربین‌ها توجه کنید (چون که سوپرمارکت دارای اجناس زیادی است نیاز به دوربین‌های قوی هستند) ـ به حافظه‌ی ذخیره‌سازی فیلم توجه کنید (باید حافظه‌ای انتخاب کنید که فیلم‌ها از مدت یک ماه تا بالاتر داخل حافظه بماند و حذف نشود)

در مغازه‌های کوچک حتما از سه دوربین استفاده کنید: 1-روی دخل 2-نمای کلی از مغازه 3-بیرون مغازه

اگر تونستید بیشتر از سه دوربین استفاده کنید.

 

خرید اجناس مغازه:

یکی دیگه از مهمترین بخش‌های راه‌اندازی سوپرمارکت خرید اجناس مغازه است.

اگر در خرید اجناس مغازه اشتباهی کنید شاید تا یک سال نتوانید این ضرر رو جبران کنید و اجناس اشتباه خریداری شده به فروش نمیرود و …

این موارد رو در خرید اجناس مغازه رعایت کنید:

  1. اجناسی با مارکهای معتبر خریداری کنید (بیشتر مشتری‌ها مارک معتبر خریداری میکنن) درسته مارکهای متفاوت ارزان‌تر هستن و اشانتیون بیشتری دارن، ولی اینکار برای فروش بیشتر اجناس خودشون هست.
  2. هنگام خرید حتما سیاست مرجوعی کالا را مطرح کنید، این باعث میشه که وقتی تاریخ یک جنسی گذشت اونو مرجوع کنید و متحمل ضرر نشوید.
  3. از نمایندگی‌های معتبر خرید کنید
  4. نیازی به خرید بیش‌ازحد نیست. با کمترین مقدار خرید کنید، گول بعضی از ویزیتورها رو نخورید که میگن باید بیشتر خرید کنی و…

اگر میخواهید که از سوپرمارکتتون یک مغازه پرسود درست کنید مطلب چگونه سوپرمارکت خود را مدیریت کنیم را مطالعه کنید.

نظر شما در مورد این آموزش چیه؟

موفق باشد؛

حسن قنبری

About hasanghanbari

Check Also

نحوه گرفتن دیتا بعد از تغییرات در url – انگولار

در بخش های مختلف پروژه انگولار گاهی نیازه بعد از تغییرات در url مجدد دیتای …

One comment

  1. سلام آقای قنبری عزیز و گرامی
    بسیار استفاده کردم از تجربیات مفیدتون
    تشکر میکنم از شما بابت تهیه این مطلب
    ایام به کام
    مانا باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *