دوشنبه , 14 ژوئن 2021

چگونه یک سوپرمارکت را مدیریت کنیم؟ آموزش صفر تا صد مدیریت کسب و کار

بعد از انتشار مطلب چگونه یک سوپرمارکت راه‌اندازی کنیم؟ تصمیم گرفتم که مطلبی در مورد اینکه چطور میشود یک سوپرمارکت را اداره کرد منتشر کنم. امیدوارم از این نکات استفاده کنید و نظرات خودتون رو در پایین همین بخش اعلام کنید.

بعد از راه‌اندازی یک سوپرمارکت حتما به این فکر می‌اُفتید که خب حالا چطور این مغازه را اداره کنم تا از نظر مالی ضرر نکنم و به سوددهی برسم.

اگر میخواهید که از سوپرمارکتتون یک مغازه پرسود درست کنید مطالب زیر را دنبال کنید.

 

سوپرمارکت یکی از سخت‌ترین شغل‌ها است، به همین خاطر بهتر است که در مغازه دو نفر شریک باشید(بهتر است فامیل یا دوست باشید، شراکت بسیار سخت است و کم‌وکاستی‌های خودش رو داره که فقط دوستان و آشنایان با هم کنار می‌آیند)

حسابرسی

یکی از مهمترین بحث‌های مدیریت، حسابرسی مغازه هست.

حسابرسی مغازه را همیشه به آخر وقت بسپارید، درست موقعی که میخواهید مغازه را ببندید.
حالا چرا آخر وقت؟ چونکه در سوپرمارکت به طور مداوم مشتری می‌آید و موقع حسابرسی در ساعات دیگر انجام شود باعث میشود که حسابرسی شما دچار اخلال شده و همه چی از دست شما در میره.

چگونه حسابرسی کنیم؟

در مغازه سه حالت پول داریم که باید در موقع حسابرسی حساب کنید:

    1. پولی که در صندوق آخر وقت میماند
    2. پولی که در طول روز به کارتخوان کشیدید (همه کاتخوان‌ها قابلیت نمایش مجموع کارت کشیده شده در طول روز را دارند،‌ میتوانید موقع حسابرسی مجموع کارت کشیده را ببینید)
    3. پولی که از صندوق برای خرید اجناس مغازه برداشتید(توجه کنید اگر پول خرید اجناس را با کارت مغازه و یا از پولی که دیروز محاسبه کردید، پرداخت کردید را نباید محاسبه کنید)

این مهم است که شما بدانید روزی چقدر فروش دارید. از این طریق میتوانید سود تقریبی خودتون رو هم ببینید.

دفتری بردارید و تمام خریدهایی که برای مغازه انجام میدید رو به همراه اینکه از چه طریقی پول این خرید رو پرداخت میکنید(کارت،صندوق و صندوق دیروز) رو داخل او بنویسید (شاید به نظر اینکار بی‌اهمیت باشد ولی روزی که به مشکل بخورید به درد میخوره).

– در دفتری دیگر حسابرسی‌های مغازه را انجام دهید. دفتر را به این صورت بخش‌بندی کنید:

صندوق                 |{مبلغی که در صندوق آخر شب میباند}             |  تاریخ
کارت کشیده شده  |{مبلغی که در طول روز در کارتخوان کشیده‌اید} | تاریخ

– در دفتری دیگر میزان کل خرج فروشگاه را بنویسید. به این صورت عمل کنید:

صندوق + کارت کشیده شده + پولی که از صندوق برای خرید، خرج کردید = فروش کل امروز فروشگاه

از حسابرسی بالا میتوان متوجه شد که کل فروش مغازه چقدر است و از این اطلاعات میتوان فهمید که در این روز چقدر سود کرده‌ایم.

– برای اینکه بتوانید سود حاصله را به دست آورید از این رابطه استفاده کنید:

فروش کل امروز فروشگاه – ۲۰٪ = پول اجناس مغازه
فروش کل امروز فروشگاه – پول اجناس مغازه = سود فروش شما در یک روز

نکته۱: برای حسابرسی مغازه اگر در توان دارید حتما یک صندوق فروشگاهی به علاوه یک نرم‌افزار حسابداری خریداری کنید و تمام حساب‌و‌کتاب خودتون رو با این نرم‌افزار انجام بدید تا هیچ‌وقت با کمبود مالی مواجه نشوید.
میتوانید آخر شب به راحتی میزان فروش روزانه، مبلغی که در آن روز سود کرده‌اید را به راحتی محاسبه کنید.

نکته۲: توجه کنید برای حساب‌کردن مبلغ جنس خریده شده، از صندوق و فروش همون روز برای تسویه‌حساب استفاده نکنید، به دلیل اینکه اگر شما با پول فروش روز جنس بخرید و بعد در همان روز آن جنس را بفروشید در واقع شما مقداری سود کرده‌اید و مبلغی برروی پول شما آمده است ولی در حساب‌کتاب پول شما دوبرابر شده.

خرید اجناس مغازه

اجناسی که موقع راه‌اندازی مغازه خرید کردید بعد از مدت کوتاهی تمام میشود و شما نیاز دارید که دوباره خرید کنید.

بهتر است کل خریدهای مغازه را به یک شخص بسپارید (مهمترین نکته که خیلی افراد به آن توجه نمیکنند).

این سوالات مطرح میشود که چه بخرم؟ چگونه بخرم؟ از کجا بخرم؟

لبنیات:

خرید لبنیات سخت نیست، شرکت‌های لبنیات دارای ویزیتورهایی هستند که هر هفته به شما سر میزنند و از شما سفارش میگیرند و نهایتاً یک روزه سفارش رو تحویل میدهند.

به این نکته توجه کنید که لبنیات را به اندازه بخرید. باید حواستان به تاریخ مصرف روی لبنیات باشد، چونکه تاریخ مصرف اجناس لبنی کوتاه است و پس از اتمام تاریخ مصرف مشتری خریدار این جنس نیست و در صورت مشاهده مامور بهداشت جریمه میشوید.

البته بیشتر شرکت‌های لبنی اجناس خودشون رو مرجوع میکنند، فقط باید در ابتدای خرید با ویزیتور در مورد مرجوعی کالا صحبت کنید

بستنی:

برای خرید بستنی هم شرکت‌های بستنی دنبال شما می‌آیند و نیازی به خرید از بیرون نیست. تاریخ انقضای محصولات بستنی معمولا یکسال هستند، پس در خرید بستنی ترسی نداشته باشید.

یخچال‌های بستنی رو به صورت دوره تمیز و پاکیزه کنید. با اینکار یخچال‌های شما برق کمتری مصرف میکند و از دید مشتری یخچال تمیزتر دیده میشود.

 

کیک،‌ کلوچه، بیسکوئیت، پفک:

ویزیتورهای جداگانه برای محصولات بالا از شرکت‌های مختلف به صورت هفتگی به شما مراجعه میکنند و یا میتوانید این محصولات رو به صورت یک جا از یک عمده فروش تهیه کنید.

محصولات غذایی و شوینده:

حتما این محصولات رو از یک جای مطمئن خریداری کنید و سعی کنید که مارک معتبر باشد.
چون که این محصولات سود سرشاری دارد و در واقع سود این بخش از بقیه بیشتر است بیشتر فکر و ذهن خودتون رو تو این بخش بزارید،‌ به همین منظور شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت میکنن. مانند: شرکت‌های ماکارانی، رب، کنسرویجات، کمپوت‌ها و شرکت‌های پودرلباسشویی، مایع ظرف‌شویی.
پس طبق معمول میگوییم که حتما مارک معتبر خریداری کنید.

تابلو و تبلیغات:

روشنایی و دید مغازه از بیرون باعث میشه که یک مشتری به داخل مغازه کشیده شود.

اگر میخواهید خود هزینه‌ی شخصی برای روشنایی بیرون و تابلو پرداخت کنید، یک تابلو با طراحی زیبا تهیه کنید و از پرژکتورها ۵۰ وات در هر یک متر استفاده کنید.

اگر کمی صبر کنید شرکت‌هایی هستند که تابلوی بیرون مغازه را به همراه پرژکتور برای شما به صورت رایگان نصب میکنن.

در هر صورت دید مغازه مهمترین بخش جذب مشتری است.

 

بحث نهایی

حتما به برند توجه ویژه‌ای کنید. محصولاتی با برند ناآشنا، خریداری ندارند. البته محصولاتی هستند که ناآشنا هستند، ولی جنس مرغوب‌تر و با کیفیت‌تر ارائه میکنند، خب این به خبرگی شما بستگی داره که بتونید این محصولات رو بفروشید و سود خوبی کسب کنید.

 


تمام مطالب گفته شده، تجربیات شخصی بنده از یکسال سوپرمارکت داری است.

به مرور زمان این پست با کمک شما کاملتر میشود.

امیدوارم از این مطالب به نحو احسنت استفاده کنید.

نظرات و سوالات خود را در بخش پایین بیان کنید، حتماً پاسخ خواهم داد

موفق باشید؛

حسن قنبری

درباره hasanghanbari

پیشنهاد ما به شما

نحوه گرفتن دیتا بعد از تغییرات در url – انگولار

در بخش های مختلف پروژه انگولار گاهی نیازه بعد از تغییرات در url مجدد دیتای …

18 دیدگاه

  1. خیلی عالی بود.ممنون از انتقال تجریه

  2. بسیار عالی

  3. امیرحسین عبادی

    سلام با تشکر از شما .در خصوص ساعات کار سوپر مارکت نیز اطلاعات خود ارائه کنید . ضمنا مالیات سال به چه صورت محاسبه میگردد .

    • سلام، تشکر از دیدگاهتون.
      اگر قصد راه اندازی یک مارکت کوچیک دارید باید از صبح زود کارتون رو شروع کنید تا دیر وقت ادامه بدید، ولی اگر میخواهید یه سوپرمارکت راه اندازی کنید بیشتر فروشگاه‌‌ها از ساعت 8-9 تا 13-14 و از ساعت 16-17 تا 21-22 فعالیت میکنن.
      در مورد مالیات اگر جوازکسب دارید به صورت شش ماهه باید پرداخت کنید، درصورت پرداخت نکردن جریمه میشید.
      موفق باشید.

  4. سلام من این نکته 2 رو نفهمیدم میشه کاملتر توضیح بدید؟

  5. سلام من میخوان تو یک روستای کوهرنگ سوپر مارکت بزنم یخچال قفسه داره
    چقدر سرمایه می خواد

  6. بسیار عالی استفاده بردم زکات علم نشر آنست خدا خیرتان دهد.

  7. محمد عبداللهی

    سلام. ما یه سوپر مارکت را انداختیم. ولی تو حساب کتابش کم میاریم. میشه راهنمایی بدین و یا تماس بگیرین که از راهنماییتون استفاده کنم؟ ۰۹۳۵۸۸۷۵۹۸۵

    • سلام.
      شما به احتمال زیاد مبلغ بیشتری از درآمدتون رو از مغازه خارج میکنید. همین کار باعث میشه دخل و خرج نخونه و کم بیارید.
      اگر اینطور نیست چند احتمال وجود داره، دارید اجناس مغازه رو به ضرر میفروشید یعنی حواستون نیست مابقی پول مشتری رو بیشتر پس میدید این کار باعث میشه کم بیارید.
      یا اینکه داره از شما دزدی میشه، بهتره با هر هزینه ای که شده تو مغازه دوربین مداربسته نصب کنید.
      محصولات تاریخ مصرف گذشته هم میتونه باعثش باشه.
      البته شما باید این نکته رو هم توجه کنید که اگر مغازه رو تازه باز کردید خب این طبیعیه که کسری جنس داشته باشید و مجبورید از جیب برای خرید اجناس بیشتر خرج کنید. اگر اینطوره باید چند ماهی صبر کنید تا تکمیل بشید، انشاالله به سود میخورید.
      موفق باشید.

  8. سلام و عرض ادب ، ممنون از اینکه تجارب تون رو در اختیار خواننده ها میزارین ، یه سئوالی خدمت تون داشتم ،
    من چند بار خواستم سوپر مارکت اجاره کنم ، طرف ازم پرسید قبلاً سوپر مارکت داشتی ؟ گفتم نه ، تازه می خوام شروع کنم ، گفت نمی تونی ، کار سنگینه ،
    ممکنه بفرمائید سنگینیه این کار به چیه ؟ سختی های این کار شامل چیا میشه ؟ اینکه صبح خیلی زود از خواب بیدار بشیم ؟ تمیز کردن قفسه ها و گردگیری اجناس ؟ تمیز کردن یخچال و بو گیری و چیدمان جدید اجناس کسر شده توی یخچال ؟ چیدن قفسه های تنقلات بیرون از مغازه ؟ چک کردن تاریخ اجناس برای مرجوع کردن ؟ آیا این کارها سخته ؟ سختی این شغل به چیه ؟ ممکنه راهنمایی بفرمایید ؟ اگه اینا سختی به حساب میاد ، من از این بیشترش رو قبلاً تجربه کردم ، ممکنه از سختی های این کار برامون بگین ؟ ممنون

    • سلام بهروز جان ۷ سال سوپر دارم الانم پیشرفته تر کردم یه صورت انلاین و یه جورایی از فروش روزانه ۳۰۰ ۴۰۰ هزار شروع کردم الان شکر خدا هر سفارشم ۲ میلیون ۳تومن شده .هرکاری سختیه خودشو داره اول باید هدف بذاری دنبال فقط سود باشی بهتره نیای تو این کار
      سوپر مارکت سود داره اما بیشتر برکت که مهمه برای ما
      بتونی رضایت مشتری بیاری همش لذت بخش میشه
      باید تحمل کنی غر زدن یه بچه سر لواشک ۱۰۰۰تومنی تا …
      شب روز درگیر ویزیتور مشتری ولی عاشق باشی لذت بخش میشه مهم نیست کجا مغازه بزنی چقدر سرمایه بخوابونی مهم عشق .توجه به برکت تا سود
      رضایت خدا=رضایت مشتری=برکت=سود خوب
      ارزوی موفقیت برای همه همکارا از بغال تا شعبه 🥰

      • سلام آقا امین عزیز، خیلی ممنونم که از وقت گذاشتین و از تجربتون برای من و کسایی که میخوان تازه این کار رو شروع کنن نوشتین،کاملا قبول دارم هر کاری برای نتیجه دادن نیاز به مداومت و و تلاش داره، در کنارش یه سری چیزای دیگه هم باید رعایت بشن…اما اگه علاقه داشته باشی به کاری که می‌کنی خود بخود خیلی چیزای دیگه ردیف میشه. بازم ممنونم و برای شما و همه عزیزان آرزوی موفقیت دارم

  9. سلام یه سوال اگه ۲ تا شریک باشیم و یکی فقط سرمایه بیاره ویکی دیگمون فقط مدیریت کنه خرید کنه بفروشه یعنی یکی فقط سرمایه بدون دخالت اما نظارت وبدون این که خودش کار کنه ویکی دیگه همه کارهاش با اونه حالا درصد سود یه سوپر مارکت برای این افراد چه طوری هست.تشکر از شما که جواب میدید.

    • سلام، درصد شراکت در کار کاملا توافقیه و قانون خاصی برای درصدبندی وجود نداره.
      بهتره خودتون به یه توافق معقول برسید و حتما ثبت دفتری کنید.

  10. سلام وقت بخیر
    من 5 سال پیش در سوپر مارکت با کسی شریک شدم.و دوسال هست یکی اومده سهم اون شریک و خریده و با من شریک شده! قراردادی ننوشتیم و همه چی لفظی بوده. به صورت 50 50
    و از همه بدتر آمار بار داخل مغازه هم نگرفتیم
    با تمام این وجود. طبق آخرین انبار گردانی خرداد پارسال، حدود 250 ت بار موجود بود. و حدود 100 ت چک بیرون داشتیم.
    سوال من اینه که! با توجه به فروش حدودا شبی 5 میلیون، و افزایش قیمت های این یک سال اخیر، و بدون در نظر گرفتن برداشت خودمون از مغازه، چقدر باید افزایش سرمایه از سود مغازه میداشتیم؟ یعنی از فروش جنس و سودی که روی پول میاد، با توجه به افزایش قیمت ها! من چقدر باید الان داشته باشم؟
    اگه خروجی های مغازه رو محاسبه نکنیم!

    • از نظر من وضعیت شراکت شما اصلا مناسب نیست.
      حتی ساده‌ترین کارها برای شروع شراکت مثل قرارداد کاری و انبارگردانی رو انجام ندادید.
      بهترین کار برای شما در سریع ترین زمان ممکن با یک حسابدار بحث رو درمیون بذارید تا دقیق‌ترین حساب‌وکتاب برای شما انجام بشه و بعدش حتما با شریکتون یک قرارداد مناسب وضع کنید.
      این کارها برای تداوم کار و شراکت الزامیه وگرنه ادامه کار به سختی انجام میشه.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *